lørdag den 15. maj 2010

Kylling i sur/sød sovs

Har lavet sur/sød sovs fra bunden idag... var meget spændt på hvordan det ville smage når nu man har vænnet sig til at spise den kære Onkel Bens' hele tiden.
Men det blev faktisk super godt - jeg er imponeret over hvor godt det faktisk smagte. Skal helt klart have lavet det igen.

Opskriften er fundet på www.anjasopskrifter.dk, lavede en lille smule om på den men holdt mig nogenlunde til listen:

Mængde/antal pers: 4 personer


Ingredienser:

* 2 pk kyllinge inderfilet (i alt 500-600 g) (Jeg havde ikke nok kylling, så der kom lidt svinekoteletter med også)

* Marinade:
* 1,5 dl ananas juice
* 1,5 hønsebouillon
* 2 spsk soyasauce
* 2 spsk ketchup
* 1 fed knust hvidløg
* 1 tsk sød knust chili
* 1 knivspids cayenne

* 1 spsk olie

* Sauce:
* 1 spsk hvidvinseddike
* 1 spsk majsstivelse
* 1 spsk vand
* 1 dl ananas stykker

* 1 løg i både
* 1 rød peberfrugt i tynde strimler
* 10 mini majs
* 3 gullerødder i stave
* 0,5 dåse bambusskud

(Af grøntsager valgte jeg i stedet en wokblanding fra fryseren)


Fremgangsmåde:

Kylling skæres i meget tynde strimler. Marinaden røres sammen. Kylling og marinade kommes i en plast pose og skal trække i 1 time i køleskabet.
Grøntsager svitses i wokken i ca 8 - 10 min og tages af.
Kyllingen afdryppes og marinaden gemmes.
Kyllingen lynsteges i hed olie 1-3 min.
Kyllingen tages op. Marinaden kommes i wokken og koges godt igennem.
Hvidvinseddiken og majsstivelse røres op wokken og vand tilsættes.
Sovsen koges i 2 min.

Til sidst tilsættes ananas, kylling og grønsager og koges i 2 min.





Nu vil jeg smutte over til en veninde til en god gang hyggesludder - hav en god aften :)

2 kommentarer:

Mette Andersen sagde ...

Hej :)

Jeg har lige med stor succes fulgt din opskrift. Uncle Ben er hermed død og begravet og budskabet om hjemmelavet sursød sauce skal spredes :D

God weekend fra Mette :)

Litzy sagde ...

Er glad for at du kunne lide den :)

Længe siden jeg selv har fået det faktisk, så tak fordi du lige mindede mig om den :)