onsdag den 4. august 2010

Græsk hvidløgspower

Her til aften ville jeg prøve noget nyt, jeg er jo stadig rimelig grøn når det kommer til madlavning.

Så jeg kastede mig ud i græske deller og tzatziki, sidste del fik rigeligt med hvidløg. MUMS!



Opskrift på deller (Kilde):

500 g hakket kalve- og svinekød
2 æg
Ca. 1 dl rasp (eller mel)
1 revet løg
1 dl mælk
2 fed hakket hvidløg
Frisk oregano
1 dl feta i tern, hakket groft
10 Kalamata oliven, hakket fint
8 soltørrede tomater, hakket fint
Salt og peber
Fedtstof til stegningen

Rør det hakkede kød sammen med de øvrige ingredienser. Frikadellerne steges i lidt fedtstof.


Tzatziki (Kilde):

1 Agurk
4 store spsk Græsk youghurt
1 fed hvidløg
1 tsk olivenolie
salt og peber


Rør olivenolie godt sammen med youghurten, tilsæt det knuste hvidløg. Riv agurken og vrid væden godt fra. Tilsæt agurken og rør sammen. Smag til med salt og peber.

Jo længere Tzatziki'en får lov at trække/hvile (på køl) jo bedre blir den. Dog min. 1/2 times trække/hviletid


- Jeg lavede dobbeltportion af dem begge, så nu er aftensmaden i morgen sikret :D
.

Ingen kommentarer: