lørdag den 24. november 2012

Heaven 23

Så fik jeg endelig energi til at fortælle lidt nærmere om forrige weekend hvor jeg jo hvar afsted på en tøsetur med en kollega og god veninde.

Vi mødtes på et populært hotel i Gøteborg som hedder Gothia Towers. Jeg drømmer om at tage en overnatning eller to der en gang sammen med kæresten, og hvem ved måske gør vi det næste år. Det er i hvert fald et super lækkert hotel som ligger godt placeret i byen og som ligger nabo til Gøteborgs svar på Tivoli (Liseberg).

Vi mødtes kl. 18:30 og da vores bord først var booket til kl. 20:30 så valgte vi at slå tiden ihjel med et par drinks på Incontro som ligger lige ved siden af hotellet.
Restaurant Heaven 23 har sin egen bar men der var simpelthen så sort af folk så det opgav vi hurtigt.

Tager i på Incontro så kan jeg varmt anbefale deres Piña Coladas... nøj de var lækre. Og der var meget af dem :)
Eneste jeg stadig har svært ved at vende mig til er de svenske priser på alcohol. Jeg mener... 136kr for en Strawberry Daquri? Puha.
Men dette var heldigvis en aften hvor vi var blevet enige om at penge skulle der ikke tænkes på, så det lod vi være med :P



Da kl. nærmede sig 20:30 tog vi op i restauranten som ligger på 23. etage (deraf navnet Heaven23)

Vi valgte begge en 5-retters menu og så sad vi ellers og nød udsigten over byen imens vi ventede på maden.

Inden forretten fik vi også en lille amuse bouche, en blomkålspanacotta med fennikel, sesam, dild og "kaviar".
Damn det var virkelig en god start på måltidet. Jeg var tæt på at spørge om jeg ikke bare kunne få en stor portion af dette og så droppe resten :) Uhmmm!



Til alle retterne pånær når vi kom til hovedretten - fik jeg en lækker hvidvin, en Erdner Riesling.

Imens vi ventede på forretten fik vi en fin brødkurv på bordet. Der var hjemmelavet knækbrød, alm hvidt brød, svensk rugbrød (som smager somom nogen har tabt en bøtte sirup i det) og nogle med kommen. De sidste hoppede jeg pænt og elefant over. Jeg er ikke gode venner med kommen :)
Dertil fik vi 3 slags smørbart: pisket smør med peber, flødeost med citron og en økologisk smør.
Smagte forrygende. Især flødeosten var hurtigt borte.



Forret nr.1 bestod af en lækker rød sild, kartoffelblenis, "kaviar", æg blandet med ost, smør og dild.
En super lækker forret. Min veninde er ikke den store sildespiser me hun tømte tallerknen.



Forret nr.2 kunne jeg have spist en kæmpe portion af. Det var nemlig hjortetartar med jordskokpanacotta, traktkantarel og løg syltet i hvidvinseddike.
Oh gud hvor var det bare lækkert. Kan desværre ikke huske hvad den lille sprøde ting ovenpå var, men den havde konsistens som de rejechips man får ved kineseren. Billedet her er lidt sløret... det er det eneste jeg tog med min egen mobil. Resten fik jeg min veninde til at tage :)



Til hovedretten kunne man vælge imellem 2 ting. Vi valgte begge kød i stedet for fisk og det fortryder jeg bestemt ikke.
Vildandebryst og konfiteret andelår. Serveret med den mest cremede kartoffelmos, karl-johan svampe, pastinakker, ristede hvidløg og tranebær.
Der var en del andre ting på tallerknen men kan desværre ikke gennemskue hvad det var. Men det smagte virkelig lækkert og havde vi ikke siddet på en restaurant så havde jeg slikket tallerknen :)



Til hovedretten nød jeg et lækkert glas Felsina Chianti som vores søde tjener anbefalede os.

Så kom vi til den del jeg mindst så frem til - osten. Jeg er nemlig lidt kræsen når det kommer til ost. De må helst ikke smage af for meget.
Den første ost var en svensk Prästost. Den er hård, smager måske en anelse stærkere end jeg bryder mig om men vil nok gå i katagorien mild for de fleste. Jeg spiste halvdelen men den var ikke lige mig.
I midten var der den nok lækreste flødeost jeg nogensinde har smagt. En blanding af får, ged og ko. MUMS!
Og den sidste var en blåskimmel. Jeg er ikke fan af blåskimmel men som den velopfostrede datter jeg er så smagte jeg. Får man skal jo altid smage ik? Og det er jeg faktisk lidt ked af at jeg gjorde. Den var meget stærk og ødelagde al smag for mig i et stykke tid. Måtte skylle den ned med resten af det rødvin jeg havde i glasset.
Til osten var der noget rigtig lækkert brød med tørret frugt i. Og solbær i likør.



Og så kom desserten. Og sikke en god afslutning det var.
Mørk chokoladeterrin med appelsinsorbet, citroncreme, chokolademousse og små mini marrengs.
Så super lækkert som noget næsten kan være.



Og så var vi mætte, og glade.
Og sluttede aftenen af med at få taget et billede med et julepyntet Liseberg i baggrunden.




Heaven23 kan anbefales hvis i nogensinde tager turen til Gøteborg (og hvis i gør, så sig lige til ik!?)
For dette måltid kom vi to personer af med 1847kr.
En pris som kæresten var ved at falde bagover da han så... men jeg synes den var det hele værd.

4 kommentarer:

Ninni sagde ...

Oj, ingen dålig kväll! Wow!

Litzy sagde ...

Det var verkligen gott :) Jag var så himla mätt efteråt... och lite berusad också :P

Anja sagde ...

Nujs, det ser lækkert ud! :P

Litzy sagde ...

Det var en fantastisk oplevelse :)