mandag den 13. juni 2011

Er du en madsnob?

Jeg blev lige inspireret af en debat på det forum jeg bevæger mig rundt på.... om hvorvidt folk ser ned på dem, der anvender færdigprodukter i madlavningen?

Selv elsker jeg at lave mad fra bunden og øver mig så ofte jeg kan i at gøre det hele selv, men helt ærligt så hopper jeg også ofte over hvor gærdet er lavest. Og det har jeg det fint med.
Jeg bruger Knorr Bearnaise (simpelthen fordi jeg synes det lyder mega besværligt at lave det selv), jeg laver stort altid Knorr Lasagne, og der kunne jeg måske godt gøre det selv.
Pulver kartoffelmos er også ofte brugt herhjemme. Ja hjemmelavet er det bedste, men for mig tager det simpelthen bare for lang tid først at skulle skrælle kartoflerne for derefter at koge dem møre. Yes dovenskab længe leve, men når man først er hjemme 17.30 (tidligst) hver dag, så orker man virkelig ikke at skulle bruge for meget tid på maden.
Og jeg bruger altid glaskartofler til brunede kartofler. Ikke fordi det er enkelt, men fordi jeg faktisk synes at de smager bedst til formålet. Jeg spiser meget sjældent brunede kartofler hvis folk har lavet dem på friske kartofler.... smager simpelthen for meget af kartoffel og for lidt af sukker :P

Self. er der nogen ting jeg kan undre mig over at folk gør, som f.eks at bruge de frosne skiveskårede kartofler til flødekartofler, men jeg kunne aldrig finde på at se ned på de folk der gør det.
Hvis man ikke er tilfreds, så må man jo lave det selv næste gang.
Hvorfor tror i at det er mig, der står for madlavningen herhjemme? Fordi jeg ikke synes kærestens mad er lige så god som min. Og i stedet for at brokke mig, så har jeg taget skeen i egen hånd.

Så hvordan med dig?
Ser du ned på de folk som snyder sig vej igennem madlavningen? Eller har du også Knorrs stående i køkkenskabet?

9 kommentarer:

Sacha sagde ...

På ingen måde.

Jeg har et lager af pulversovse, både Knorrs og billigere varianter.
Glaskartofler er bedst til brune kartofler - hvem gider stå og skrælle en kæmpe stak minikartofler?
Mayonnaise købes på tube.
Pulverkartoffelmos har været med hjemme et par gange, det er nemlig genialt til denne opskrift: http://www.arla.dk/opskrifter/Oksekod-i-fad/

Til lasagne kan jeg sagtens finde på at bruge Mornaysauce frem for at lave bechamesauce fra bunden.
Dog køber jeg yderst sjældent pulvermix til lasagne, tex-mex og andet i den dur, ikke fordi jeg er snobbet - men fordi jeg får mavepine den efterfølgende dag.

Halv og helfabrikata er et fantastisk hjælpemiddel i hverdagen, så hvorfor udelukke det?

Hazel sagde ...

Nej, det er jeg ikke. Jeg tænker nok lidt sådan, at god mad kan man ikke lave uden et vist talent for det. Det behøver ikke nødvendigvis være et stort talent, og de fleste kan det da nogenlunde, men man kan altså også gøre ting med halv- og helfabrikata, som smager fælt. Eneste grund overhovedet til, at jeg kan være lidt skeptisk, er, at der er så utroligt mange tilsætningsstoffer. Ellers synes jeg nok lidt, at den slags diskussion er lidt udtryk for, at vi helst skal være dygtige til ALT, for at være "gode nok".

Piskeriset sagde ...

Jeg så godt debatten men valgte ikke at deltage i den. Mest af alt fordi jeg synes, at det er en unødig negativ vinkel - og så undgår jeg så vidt muligt at se ned på folk. Især når det 'kun' drejer sig om mad :-)

Jeg bruger sjældent færdigprodukter - det holder sig mest til tortillapandekager og mornaysauce - men jeg er rimelig afslappet på andres vegne - hvis man ikke har tid og/eller lyst til at lave alt fra bunden, så findes der også en lang række udmærkede produkter i dag, som man kan købe i stedet.

Når jeg spiser andre steder, så spiser jeg, hvad der bliver serveret (med mindre det er stegt lever - lidt kræsen må man da være ;-)), og selvom jeg ind imellem godt kan undre mig over hvilke færdigprodukter, folk vælger at købe (fordi retten er så let at lave i forvejen, at færdigproduktet virker som overkill), ja så er det som sagt folks eget valg.

Sandra sagde ...

Haha, madsnob!! Jeg anede ikke at der fandtes sådan et ord!! Haha! :D
Nej, jeg er ikke madsnob og jeg kender virkelig heller ikke nogen der er det!
Det eneste jeg ikke forstår er folk der ikke laver mad selv, men spiser ude hele tiden. Det går over min forstand, men om det ligefrem kan kaldes snobberi...?
Herhjemme deles vi om at lave mad. T (min mand) er virkelig god til nogle ting og jeg er god til andre ting, men bedst af alt er det når vi laver mad sammen!

Hvorfor være madsnob?

Anna sagde ...

Ja, det er jeg. Jeg bruger nærmest kun 2 "genvejs"-produkter: kartoffelmos når jeg laver shepherds pie og glaskartofler til brunede kartofler. Alt andet laver jeg fra bunden - også bearnaise, som faktisk er vildt nemt at lave.
Også så er det det endda mig, der har foreslået at bruge skivekartofler til flødekartofler - simpelthen fordi det lød på trådstarter som om behovet var rimelig presserende.

Sandra sagde ...

Anna: Ser du også ned på folk der ikke laver alting fra bunden?

Anna sagde ...

Det kommer an på hvad det er - nogen ting forstår jeg simpelthen ikke at man køber når det er nemmere at lave det selv - men som udgangspunkt giver jeg en rottes røv for hvad andre gør. Jeg synes bare mad smager bedst når det er lavet rimelig meget fra bunden. Men altså, jeg har jo heller ikke selv en ko stående på altanen, så "fra bunden" er et lidt fjollet begreb. Det kan man vel strengt taget kun kalde det hvis man er 100 % selvforsynende.

Sandra sagde ...

Okay, det var bare fordi Litzy skrev "Så hvordan med dig?
Ser du ned på de folk som snyder sig vej igennem madlavningen?" og så ville jeg bare lige høre.. :)
For jeg er da også fuldstændigt ligeglad med hvordan andre laver mad, så længe jeg selv må bestemme hvordan jeg gør ;-)

Litzy sagde ...

Lidt sjovt at læse hvordan de forskellige har en holdning til emnet. Jeg deltog heller ikke selv i debatten på forummet, men synes det er spændende at læse hvilke argumenter folk har.

Jeg kan sagtens forstå dem, der ynder at lave alt selv og gerne vil sige fra overfor kunstige tilsætninger, men jeg kan også sagtens forstå dem, der engang imellem har brug for at kunne tage den lette vej (heriblandt migselv).

Og jeg ved at nogle siger at det er ih og åh så let at lave bearnaise selv, men der må jeg så sige at det synes jeg ikke.
Det kræver mange ingredienser og meget overskud og der synes jeg ikke at jeg er endnu. Jeg skal helt bestemt prøve det en dag, men lige nu ved jeg at med det manglende overblik jeg har i et køkken, så ender jeg op med en sovs der brænder på. :)