tirsdag den 7. juni 2011

Kairo

Siden der kun var en der svarede, så fik hun sin vilje ;0)

Velkommen til Kairo!

Dag 1:
Vi blev hentet kl.3:30 om morgenen i en, hvad jeg kalder det, minibus. Der var i hvert fald plads til 7 passagerer. Vi var i alt 6 turister afsted. 4 finnere og så mig og min veninde.
Og den pude vi var blevet anbefalet at tage med på bussen så vi kunne sove videre i den.... den kunne vi næsten lige så godt have droppet.
Minibus + Egyptens meget dårlige veje er en meget dårlig kombination.

Efter et par timers bumletur stoppede vi for at spise vores medbragte mad. Jeg vil gerne kalde det kaffeteria, men efter udseendet at dømme så er det nok nærmere en person der er faldet over en ufærdig bygning og slået sig ned der... i kan jo selv dømme efter billedet.
Der var skam hyggeligt nok, men det var nu lidt sært at sidde et sted uden vinduer og med halvfærdigt tag.


Efter yderligere et par timers bumle/køretur ankom vi endelig til Kairo. Eller... jeg må indrømme at da guiden sagde velkommen til Kairo var jeg sikker på at han jokede. Overalt så jeg faldefærdige bygninger, affald og enkelte steder døde hunde.
Der var sågar et sted, der var en kirkegård men pga fattigdommen også hjem for en masse levende mennesker. Det synes jeg var lige grusomt nok.

Vores første stop var Citadel, hvor vi også mødtes med vores lokalguide (en super flink dame ved navn Samah).
Citadel var virkelig flot og kæmpe stort - var især imponeret over Moskéen bygget af Mohamed Ali (nej ikke bokseren). Den kaldes for den hvide moské da den i gamle dage på ydersiden var dækket af alabaster og dermed lyste hvidt når solen skinnede på den.
I dag er der desværre kun meget lid alabaster tilbage på bygningen.
Og så fik vi lov til at gå derind, noget jeg altid har ønsket mig. Man hører så meget om mægtige moskéer men at ligefrem få lov at gå ind i en.... det siger man ikke nej til. Og jeg blev bestemt ikke skuffet.
Imponerende og smukt var der.


Bagefter tog vi ind til det Egyptiske Museum. Nøøøøøj siger jeg bare. Det skal i virkelig unde jer selv at se en dag. Alle de gravskatte, mumier og især Tutankhamuns guldbelagte maske... jeg forsinkede hele vores gruppe fordi jeg skulle have enhver lille detalje med.
Synes faktisk det var en skam vi ikke havde mere tid derinde, for kunne sagtens have brugt flere timer på bare at gå og kigge på gamle smykker, legetøj, sko og "kister" fra det gamle egyptiske rige. De kunne altså nogle ting dengang.

Man måtte desværre ikke tage billeder derinde, så i stedet for i lige et billede af masken som jeg har fundet online. Den er lige så - om ikke mere - imponerende i virkeligheden.



Efter et kort stop på en restaurant, hvor jeg ikke var synderligt imponeret over betjeningen, tog vi videre for at se hvordan papyrus bliver lavet. Der er ikke meget arbejde i det, kun meget ventetid, men resultatet er nu et stykke for sig.
Fik da også købt mig et lille billede med hjem :)


Og derefter gik turen til Hotellet, hvor vi skulle overnatte.... mine damer og herrer, hvis i nogensinde skal til Kairo, så book jer ind på Meridien Hotel.
Ikke alene er det et super smukt og jeg er sikker på luksus hotel men den har også noget helt helt specielt som meget få andre hoteller i verden har.
Og i stedet for at vise billeder af vores super lækre hotelværelse, vil jeg i stedet vise jer et billede af poolen. For når man lagde sig i liggestolen var der nemlig en helt særlig udsigt. En udsigt, der gjorde at jeg lå og smilede konstant og ikke ville gå selv da solen var gået ned bag hotellet....




Det var så første dag i Kairo. Dag nummer 2 får i i morgen.

4 kommentarer:

Emma sagde ...

Wauw, hvor ser det lækkert ud! :)

Emma

Piskeriset sagde ...

Rimelig okay ferie I har været ;-)
Rigtig hyggeligt at læse om dine rejseoplevelser!

Hazel sagde ...

Ej, hvor ser det fedt ud - rimelig speciel udsigt fra poolen!

Litzy sagde ...

Dejligt i gider læse mine fortællinger. Prøver på at holde dem korte og ikke spamme jer med for mange billeder ;0)